19-20 februari 2012: SKULD & MORGONDRÖMMAR

V Ä L K O M M E N -  igen !
ska du känna dig som tittar in i denna blogg. Här kan man delta i idéexperiment för framtidens vidgande begreppsramar runt våra mer eller mindre gemensamskapande känsloförnufts förmögenheter.
Hoppas du vill kommentera och föreslå diverse ämnen här. Tills vidare har jag länkat hit f d arbetskamraten Ann Helena Rudbergs nätpremiär med mig den 8-12/2: En sorglig historia, 8/2Släkten är värst, 10/2,  Den förvridna mamman11/2,   Droger dödar12/2, Gör barnkonventionen till lag:(Artikel på Newsmill12/2. 
     Här finns också klickchanser till  "01 Vårvinterden 19-20/2,  = blogglistad hos fysikprofessorn emerita Bodil Jönsson: bodiljonsson.se. I efterhand har jag lagt in min första ordväxling där på min sida NU: igenom snåriga bloggporten (listad i höger-spalten här).  Som PS-efterskott ska jag skjuta in annat tankeutbyte i Bodilproffsigt spännande utmarker (när tid och tillfälle gives...).///
    I blogglistan t h finns även Kvinnominne.com-länk till tealogiskt erövrad kunskap om de genom   relativ fysisk överlägsenhet hittills alltför dominerande mansgudarna och deras historiska beroende av Moder Jords Inanna  m fl. Dessutom kan en del videoklipp och foton ses på den offentliga profilsidan. Dit kommer man genom att Google-söka på mina namn  i en enda svit,  alltså: kerstinelisabethsandkvist. (Videoklippen HÄR i bloggen (utom det under 22 februari) har tills vidare stängts av min värd , enligt uppgift därför att man vill försöka säkra min dator från att "tas över" genom dem.) 
    Aktuellt länge än är övermättnads polarisering mot svält: länka till synpunkter av bl a Kristina Persson vid tankesmedjan Global utmaning i SvD Brännpunkt 20/2: Svältkurer fördjupar Europas kris.
Komplettera med Sverker Lenas DN-recension 13/2-12 om allas vår traditionsburna S K U L D: http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/david-graeber-debt-the-first-5000-years#!  Den nämns i slutet av min kommentar nedan, ett inslag som gång på gång fastnade i nätmaskor när jag skrev det i början av februari: det har viss bäring på just skuldfördelning. Där omtalas ett radioprogram om våra medborgerliga rättigheter efter EU-inträdet, sänt den  29/1 under rubriken "Juridik, makt och moral". Det kan avlyssnas genom dess hemsida: sverigesradio.se/p1/filosofiskarummet - varifrån man också kan höra programmet den 19/2: "I evighetens väntrum" (vari även en replik av mig låter höra sig genom snabbt förbiilande rumtiden).
Glad hälsning
Kerstin Elisabeth





1 kommentar:

  1. Efter klagomål på alltför småstilt text i den kommentar som gjordes här den 21 september har jag nu FÖRSÖKT öka stilgraden i den. Tyvärr utan stor framgång i nu upprepade kommentaren:

    Detta rumphuggna textstycke (slutet saknas) mailades till mig (+ Ring P1?) i natt - från mig själv för flera veckor sedan. DÅ trodde jag att det försvunnit rakt ut i etern (som ej sällan händer mig), för jag lyckades inte fiska upp det sen det svalts av nätdemon el d. Så jag tröttnade i det försöket att sammanfattande protestera. Slarvskrivet inlägg, men SJÄLVA SAKEN är ju ytterst snårig - så jag låter stå som det är... Vidarebefordrar den i detta skick till Filrummet eftersom ni redan analyserat SAKEN så bra att ni säkert kan göra kreativt behövligt forts.program framöver. Helst sidovinklande även utifrån Sverker Lenas skuldkrisartikel i DN 13/2-12 (baserad på David Graeberstudien "Debt. The First 5000 years"). Som ni förstår tror jag er filosofer om att kunna åstadkomma snart sagt allt, som nu behövs.../////Hsn kes

    ---------- Vidarebefordrat meddelande ----------
    Från: Kerstin Elisabeth Sandkvist
    Datum: 21 februari 2012 02:16
    Ämne: MOT klassgettobränder
    Till: ringp1@sr.se
    Kopia: ke.sandkvist@gmail.com

    Den mayaindianska traditionens kalenderversion av 2012 som ödesdiger gränstid har spritts i våra förment civiliserande massmedier som hotande apokalyps: ALLT SLUT-ÅRET. Så gammal att min tid kan ta slut när som helst har jag lett lite överseende åt sådan siarmytisk medie-dramaturgi. MEN oroats av sistlidna helgs TV-nyhet om s k safaribuss för klasshatare, via Fisksätras hyreskaserner vidare genom stolt osvenska riskkapitalisters villagetton till Saltsjöbadens slottslika hotell. Där det förkrigsåret 1938 gjordes upp om smidig samarbetsanda mellan Sveriges arbetsgivare och fackföreningar, för framtidsväxandets ”TRYGGT” PROCENTBASERADE inkomstklyfta mellan parterna. Politiskt så listigt rogivande undan strejkungars revolutionsgalna strejkungar.

    Senaste, eller sista, januarihelgen, hörde jag även radio P1:s Filosofiska rummet förmedla juridisk sakkunskap om den oss medelsvenskar hittills bara måttligt oroande tendensen att våra poltiskt tillkämpade medborgerliga rättigheter, för individ och/eller samhälls-intresset, alltmer kommer att urholkas. Detta genom tilltagande ”skyddslagstiftning”/ undantagsreglering för traditionsbärande minoritetsgrupper, som t ex muslimer
    Så fick vi nu veta att vår EG-EU-anslutning på 90-talet betyder att FN-övergripande MR-tolkning i domstolar FÖR relgionsstarka grupper etc KOMMER ATT överflygla vår politiskt tillkämpade medbargarrätt. Alltså: det hittillsvarande RÄTTsbegreppet för den enskilda massmänniskan/valboskapen i majoritetsmängden (numer dessutom ofta banklåneägd) lär under cirkeluniversell EU-flagg redan vara ofrånkomligt underminerat… Liksom länge varit fallet med lättmanipulerade individer under USA:s stolta stjärnbaner.

    Lett av Saltsjöbadandans politiska partier i vår marknadsdemokrati. Med alltmer vingklippta politiker som likt stela robotar fortsätter mumla att de nu minsann ska

    SvaraRadera