April - ?...A P R I L !!






3/4 -14: Nä, nu har det gått alldeles för långt - ursäkta att jag blivit rov för svåravvärjd svordom som bitit sig fast för brisering på tungspetsen!









Känner mig som en vindflöjligt vidlyftig löftesbrytartyp i 


fartlivlig händelseflod. Där jag gammelgumsegt trögrörlig 


nog tycks er fastnad (osynlig, vid ledstång) i strandkantens 


sandbädd. 



    Sedan månader lovande - till höger  och vänster (i bästa 


fall inför ointresserat döva öron) - att SNART  kommer jag 


med uppföljande William Blaketext på ny sida i Auroraår.


För att inte tala om nya Ogräsmem del 2-kapitlen om 


min dramatiska pangbarndoms Unnarydsbor och grannar...

      
      Det har sannerligen gått troll i min beräknande 


tidsuppfattning. 


      I hopp att ändå få behålla Auroraårvänner som ogillar


flackigt hoppande facebookrullen för jag - nu igen - över en


del inslag därifrån, som utstrålar stämningen vid omställning 


av våra urtavlor till sommartid under senaste månadsskiftet. 


Och sedan -  hur ska jag säga det? - ska jag v e r k l i g e n 


lägga manken till för uppföljning åt er/oss med de utlovade


skrivna ord som manande  tornat upp sig i min trevna


skrivkammare (här och där bedrövligt osorterade, än).

  1. Du har väl hört!? Nu kan även du som utomsocknes även få bladet hem i brevlådan. För endast 150:- får du ett helt år (6 nr) hem i brevlådan. Bor du ända bort i utlandet kostar detsamma 200:-.
    Hör av dig till bygdebladet@unnaryd.com


  2. Stor seger för valarna: Internationella domstolen i Haag kallar den japanska valjakten olaglig!

    2010 anmälde Australien den japanska valjakten till den Internationella domstolen i Haag. Kommersiell valfångst har varit förbjuden sedan 1986,...Visa mer
    Sluta gilla ·  · Marknadsför · 
  3. Gilla ·  · Marknadsför · 
    • Hög tid...

      Laddades upp av mrberko
      Last week would have been Danny Kaye's 100th birthday. If you've never seen this video of Danny Kaye and the great Satchmo (Louis Armstrong) performing "When the Saints Go Marching In" from The Five Pennies, do yourself a favor and take 3 minutes and 20 seconds to watch it. It's good stuff... you won't be disappointed! Happy belated birthday ...
  4. DEMENTIA, the wild side of thought

    acrylic on canvas
    30x40cm
    2014 - Cristina Cambraia©
    Gilla ·  · Marknadsför · 
  5. Måste dela om, för att kunna ändra till rätt Heninförnamn: Förlåt Bästa Charlotte!:
    Även denna video från Charlotte Henin (eller nästan samma) har jag nu återfunnit: försvann också den under delningsmystiken nyss. För mina och allas barn inkl mig själv med flera.
    Sluta gilla ·  · Marknadsför · 
  6. Här en underbar robotfilm med behövlig moteld till politiska partigängare m fl som mumlar förvirrad nejbudgivning: under sadelgjordklamrande hysteri på egokarriärismens käpphästar. Den försvann mystiskt när jag höll på att dela den - efter viss möda nu äntligen återfunnen!
    Gilla ·  · Marknadsför · 
    • Kerstin Elisabeth Sandkvist Stefan Strömberg via Enhet: Kolla in den här filmen! Det finns alternativ till de intill förvirring lika förslag som de politiska partierna lanserar. problemet, som jag ser det är att - t.ex. . basinkomst - hotar den etablerade maktstrukturen.
    • Kerstin Elisabeth Sandkvist
  7. Gilla ·  · Marknadsför · 
  8. kes: Nu öppnar vi - på allvar...
    för vårens smittsamma glädjeyra
    i egen och allmänt delad lyckoanda!
    Alfons Åberg
    Gilla ·  · Marknadsför · 
  9. Elisabeth Öhman har delat med sig av Tony Stohnes foto.
    Underbart
    Cat philosophy
    Sluta gilla ·  · Marknadsför · 

  10. ser att många här på FB retar sig på den här DN-ledaren om Kant, postmodernism och upplysning. Klart det blir en massa tveksamheter och missförstånd när det skrivs om svåra filosofiska saker på en ledarsida. Men om vi ska slå ned på allt så...Visa mer
    Sluta gilla ·  · Marknadsför · 
    • Du och Catharina Edin gillar detta.
    • Kerstin Elisabeth Sandkvist Du, Torsten Daun och 8 andra gillar detta.

      Lars-Erik Hjertström Lappalainen Jag är i princip överens med dig. Men: många av felaktigheterna tillskrevs väl själva boken, som torde vara skriven av en akademisk expert (eller nåt liknande)? Så kritiken mo
      t artikeln borde vara...att författaren läser skräp?
      Lars-Erik Hjertström Lappalainen: Kan ju iofs vara en poäng att lyfta fram att de anspråk som Kant vill begränsa, vill akademiker över lag inte alls begränsa, och att de är vad han skulle ha kallat dogmatiker.
      Sören Häggqvist: Djupt oenig. Om - för att ta en rätt närliggande jämförelse - en scientolog skriver en drapa mot vaccination och en aningslös och okunnig ledarskribent plockar upp budskapet, så är uppgiften inte i första hand att "nyansera", utan att förklara att (och helst varför) det är helt fel.
      Mats Grahn: Men finns det någon sanning om vaccination?
      Lars-Erik Hjertström Lappalainen: Filosofin har ju inte riktigt samma position som vetenskapen i samhället så jämförelsen blir lite...ja, inte så närliggande i alla fall. (Och sen kan ju någon säga att filosofi är vetenskap. I så fall är det ju dessutom beklämmande att det aldrig tycks finnas någon relevans i att ta upp den vetenskapen i såna här artiklar, eller att en scientolog ens skulle få för sig att kritisera den.)
      Sören Häggqvist: Sant. Men "objektivisimen" (dvs Ayn Rand), som bokens författare är anhängare av, har kanske en relation till filosofin som är parallell med scientologins till... tja, något (inte just vetenskap kanske). (Svårt att avgöra vilka skevheter som är parallella dock.)
      Lars-Erik Hjertström Lappalainen Ah, det förändrar saken!
      Fredrika Spindler: Frågan här är väl inte om man måste vara professionell expert för att få skriva om filosofi utan om det inte borde vara ett rimligt krav att veta något om det man skriver om man gör det på en ledarsida. Som exempelvis att kunna avgöra varifrån boken ifråga kommer, och klargöra vilket slags synsätt det innebär. Personligen har jag inte läst något så djupt korkat på länge.
      Lars-Erik Hjertström Lappalainen: (Vill bara förtydliga att jag började med att försvara kritiken...)
      Henrik Bohlin: Såg att Hicks bok finns på nätet. Ayn Rand nämns på ett enda ställe, i en fotnot. Annars verkar det vara en kritisk-polemisk historieskrivning över postmodernismen (vadnudetärförnågot). Här ett citat: "Kant was the decisive break with the Enlightenment and the first major step towards postmodernism. Contrary to the Enlightenment account of reason, Kant held that the mind is not a response mechanism but a constitutive mechanism. He held that the mind - and not reality - sets the terms for knowledge. And he held that reality conforms to reason, not vice versa". Jag tycker det ligger en hel del i det. Roligt att frågan uppmärksammas på DN:s ledarsida, även om ledaren tar upp en väldig massa olika frågor som skulle må bättre av att särskiljas, Hegel behandlas väldigt slarvigt och missvisande m.m.
      Lars-Erik Hjertström Lappalainen: Det konstiga där är väl att säga att Kant var emot upplysningen. Åtminstone är det inte historiskt korrekt - varken i Kants eller hans samtids uppfattning, vad jag förstår - men författaren har kanske en annan karaktärisering av upplysningen än den historiska.
      Mats Grahn: Här är mer ved på brasan. http://m.youtube.com/watch?v=OzrHwDOlTt8
      Chomsky on Science and Postmodernism
      www.youtube.com
      Henrik Bohlin Tack Mats. Att Kant var emot upplysningen är väl ett typiskt försök till förenkling som blir ett direkt fel, så visst, det bör påpekas. (Det som skulle förenklas var väl att Kants kopernikanska revolution + relativisering av förståndskategorier och åskådningsformer eller motsvarande leder till social konstruktivism och relativism och att Kant på så sätt lägger en första grundval för senare upplysningskritik utan att själv vara det minsta upplysningskritisk.) Men huvudlinjen i Birgerssons argumentet tycker jag inte är uppenbart fel på samma sätt som t.ex. att blanda ihop korrelation i vaccinationsstatistik med orsakssamband.
      Fredrika Spindler: För mig är det lite oklart vad hennes argument är, för att inte tala om dess huvudlinje - snarare är det väl ett huvudlöst anammande av ett antal grova misstolkningar samt hävdandet att den där fula postmodernismen satt en massa tokiga minoritetsfrågor i förgrunden?
      Mats Grahn: Jag tror det är ett eko från nittiotalets science wars. Vi kanske får skicka lite text från Bruno Latour till henne. http://www.bruno-latour.fr/.../89-CRITICAL-INQUIRY-GB.pdf
      Henrik Bohlin: Många kul grejer i Chomskyintervjun. Skillnaden mellan att vara postmodernist i första och tredje världen, frågan hur man som humanist gör för att bli en stjärna och inte bara någon som gör en respektable insats, avundsjukan på fysiker som har "riktiga", för utomstående delvis obegripliga teorier, postmodernism (ellervadmannuskakalladet) som ett försök att åstadkomma något motsvarande i humaniora och samhällsvetenskap.
      Henrik Bohlin: När det gäller minoritetsfrågor m.m. handlar det väl som ofta om motsättningen mellan separatistisk och integrativ mångkulturalism. Hegel vore väl förresten en typisk integrationist?
      Maria Wolrath Söderberg: Henrik, min favoritdebattör, kan inte du skriva ett pedagogiskt svar till Birgersson?
      Lars-Erik Hjertström Lappalainen: Synd att det inte utspelade sig i SVT. Då hade programledaren avbrutit och sagt "Nu är ju inte Kant här och kan försvara sig." Kolla 20:50 i den här http://www.svtplay.se/video/1900870/20-3-22-00
      Debatt - 20/3 22.00 | SVT Play
      www.svtplay.se
      Del 10 av 18. Tar Försvarsmakten och politikerna ansvar för de traumatiserade utlandssoldaterna efter insatser utomlands som Afghanistan? Berörda parter i studion.
      Lars-Erik Hjertström Lappalainen: 29:50 ska det vara!
      Jan Sjunnesson: Boken presenteras kl 18 på Timbro, Kungsgatan och spelas in för visningvi efterhand för intresserade. Möjligen var Stan Rosens Hermeneutics as politics från 1987 före denna kritik.

    • Kerstin Elisabeth Sandkvist
  11. Gilla ·  · Marknadsför · 
  12. Sluta gilla ·  · Marknadsför · 

  13. Klockan 20:30 i dag, 29/3, börjar Earth Hour, med reflekterande upplysning och idégivning under gränslöst ljuslevande nu- och framtidshopp för jordetillvaron. Också vetenskapsmannen Emanuel Swedenborg, med anhängare både här och var hela världen kring, såg - och ser - 29-siffran som väsentligt tal, en mystikfigurlig närskiftesymbol. Han föddes den 29 januari 1688 och dog/övergick i himlatillvaro den 29 mars 1772: svårt misstänkliggjord av statskyrkan sedan han utvecklats till nytänkande kristen mystiker.
    (Liksom i England den av Swedenborg domedagligt inspirerade poeten William Blake som snart blev mästarens hårde kritiker, särskilt genom The Marriage of Heaven and Hell. Till en början kanske fascinerad av den svenske Gudstolkarens övertygelse att Yttersta domedagstiden började under dennes vistelseår i London, inledd med en visionär upplevelse av Kristi himmelsåterfärd 1757. Det lär ha fått hans det året födde tänkarekollega att börja nysta i apokalypsens individomhöljen och molnväxlande möjligheter. En i tid och rum utsträckt process tills den inifrån alla blir en totalomfattande och ickehierarkisk Ny Värld. Med även aggressiva varelser, som  tigrar (och överlägsna frälsaregeniet Blake själv kanske) mognade till en ickedömande  The Tyger - och kristusgudar, som i sin tillvaro inkarnerat epoker och integrerat medvarelser ihop med all världens fenomen. Så att det hänsynslösa vildväsendet i oss mjuknar - begripande - under parandet med motsatsens rågråa eller grönmilda urstyrka. Känner oss så delvis vara och framstå som det paradoxalt goda och offervilligt mogna lammet... - skrev jag, på ett ungefär, 2/8 -13 i Auroraårbloggen).
    Min son Jonas har sitt enda namns namnsdag 29/3. För oss "själva" uä-svårt född på Petrusdagen 29/6: 1961. Tillsammans med mig vid födseln kyrkobokförd som boende i Jakobs församling - i snälla diakonissors lärlingsrum, nära det stockholmska "Träsket". I den tid då lugnande neurosedynpiller getts åt mödrarna till lemmalytt förlösta barn (se ev Ogräsmem del 2: rulla till slutet av Kapitel 2, http://kjesstika.blogspot.se/). Upptäckte vi så småningom - och ser duvpositivt dopteckens mening i att kyrkligt odöpte "hedningen" Jonas son, Mattias, fått sin födelsedag 29/11. Mitt i adventtid (efter domsöndagspredikan) att eftertänksamt tredagarsfira som fin siffra med farmor (=mig: 30/11) och sin mor Tina Timuska: 1/12 - inledande nytt månvarv mot midvintrig Jesusbarnetjul och nyfödande år.
    Även detta innevarande, av inbördesstrider och vanvettig tillväxt miljölidande år, kanske. Som jag ofta bara skriver -14, med Aleph-länkad tanke på den geniale ordbyggaren Juan Luis Borges i Buenos Aires som utsåg 14 till symbolsiffra för den omätbart fantastiska oändligheten. Kanske ville han likt Wiliam Blake se dess innebörd även i ett försvinnande litet sandkorn - medan han håller evigheten i skepnad av en enkel vildblomma (som hundkex eller kattfot) i sin hand.
    Sluta gilla ·  · Marknadsför · 
  14. Beautiful Eco Street Art.
    By WD in Athens, Greece — med Margherita Giordano och 46 andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar